Vragenlijsten binnen de fysiotherapie
Zaterdag 18 november 2023 om 11:52

Fysiotherapeuten maken regelmatig gebruik van vragenlijsten. Misschien heb je ze zelf weleens ingevuld, of vraag je je af waarom de fysiotherapeut ze gebruikt. In dit artikel leggen we uit waarom die vragenlijsten er zijn, wat ze meten en hoe ze worden gebruikt tijdens de behandeling.

Waarom en wanneer gebruikt de fysiotherapeut vragenlijsten?

De fysiotherapeut gebruikt vragenlijsten om verschillende redenen. Vragenlijsten zijn een manier om informatie te verzamelen over de (pijn)klachten, het lichamelijk functioneren, kwaliteit van leven en de tevredenheid met de zorg. Ze helpen de fysiotherapeut om een beter beeld te krijgen van jouw situatie, doelen en verwachtingen. Ze geven ook inzicht in hoe het met je gaat en of de behandeling aanslaat.

De fysiotherapeut gebruikt de vragenlijsten op verschillende momenten tijdens de behandeling. Meestal vult jouw fysiotherapeut deze samen met jou in tijdens de eerste afspraak of vul je deze thuis in. Dit kan digitaal of op papier zijn. De gegevens uit de eerste vragenlijst dienen als nulmeting en om een behandelplan op te stellen. 

Verschillende vragenlijsten meten verschillende dingen

Er zijn heel veel verschillende soorten vragenlijsten. Welke vragenlijst jij krijgt, is afhankelijk van jouw klachten en situatie. De vragenlijsten zijn in onderstaande categorieën te verdelen:

  • Pijn. Vragenlijsten meten de heftigheid, frequentie en plaats van pijn. Dit helpt bij het vaststellen van de ernst van pijnklachten en bij het in kaart brengen van veranderingen in de tijd.
  • Functie en mobiliteit. Sommige vragenlijsten richten zich op het beoordelen van de lichamelijke functie en mobiliteit van de patiënt. Ze meten bijvoorbeeld het vermogen om dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals lopen, tillen of traplopen.
  • Kwaliteit van leven. Er zijn vragenlijsten die de kwaliteit van leven meten, waaronder emotioneel welzijn, sociale interactie en algemene tevredenheid met het leven. Dit kan belangrijk zijn om de gevolgen van klachten op het dagelijks functioneren beter te begrijpen.
  • Psychosociale factoren. Sommige vragenlijsten richten zich op psychosociale aspecten, zoals angsten, depressie, stress en zelfbeeld. Deze factoren zijn mogelijk van invloed op het herstelproces en de behandeling.
  • Patiënttevredenheid. Deze vragen gaan niet over de klachten, maar over hoe de zorg is ervaren. Dit is vooral belangrijk voor de behandelend fysiotherapeut. Hieruit kunnen complimenten en/of verbeterpunten naar voren komen.

Enkele voorbeelden

Er zijn ontelbaar veel vragenlijsten. Hier vind je een aantal van veelgebruikte vragenlijsten.


Deel dit artikel:


Meer lezen?

Bekijk het fysiotherapie blog »

© copyright 2024 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF